Obecné informace o způsobu ochrany obyvatel v případě mimořádné události nebo krizové situace, prevence a kontakty.
Struktura stránky
V mimořádných situacích, jako je dlouhodobý výpadek elektřiny, pitné vody nebo spojení, může trvat až 72 hodin, než dorazí pomoc od složek integrovaného záchranného systému.
Stáhni si příručku 72 hodin. (externí odkaz)
Cílem tohoto plánu je pomoci vám připravit se tak, abyste vydrželi 3 dny bez vnější pomoci – bezpečně a v klidu.
Abychom první dny krizové situace zvládli co nejlépe, potřebujeme mít připravené zásoby a vědět, jak postupovat.
Koupíme si dostatek balené vody na pití.
Nouzově si dospělý člověk vystačí se dvěma litry vody denně.
Připravíme si nádoby na vodu – kanystry nebo jiné uzavíratelné nádoby.
Jsou potřeba pro případný odběr vody z cisteren nebo výdejních míst.
Pokud o výpadku vody víme předem, napustíme si zásobu vody do vhodných nádob
Balená voda na pití, sirupy, džusy
Trvanlivé mléko, pečivo
Cereálie, müsli, ovesné vločky, ořechy a semínka
Konzervované maso, fazole, ovoce a zelenina
Džemy, med a zavařeniny
Sušené ovoce a sušené maso
Energetické a proteinové tyčinky, sušenky, čokoláda a hroznový cukr
Nabitou powerbanku
Rádio na baterie
Plně nabitý mobilní telefon
Telefonní čísla blízkých zapsaná na papíře
Když vypadne proud, je potřeba odpojit ze zásuvek všechny elektrické spotřebiče. Nejjednodušší je vypnout hlavní vypínač (jistič). Tím ochráníme spotřebiče před poškozením, až začne elektřina znovu fungovat. Výpadek proudu nemá vliv na kvalitu vody z vodovodu, můžeme ji tedy bez obav pít.
Peníze v hotovosti: Platební karty a bankomaty během výpadku elektrického proudu nefungují. Mějme pro takový případ doma v hotovosti mince a bankovky různé hodnoty.
Při některých krizových situacích zazní varovný signál „všeobecná výstraha“, který má kolísavý zvuk. Když se signál ozve, je nejdůležitější okamžitě vyhledat bezpečné místo v nejbližší pevné budově a řídit se pokyny záchranných složek a odpovědných úřadů.
Nic dalšího většinou dělat nemusíme.
Bezpečným místem může být domov, škola, pracoviště či jiná veřejná budova (například obchodní dům nebo městský úřad).
Autobusová zastávka nebo auto bezpečným úkrytem nejsou.
V případech, kdy jsou lidé v ohrožení života (například při povodni nebo průmyslové havárii), mohou úřady nařídit evakuaci. Rozhodují na základě zkušeností a po důkladném vyhodnocení situace. Záchranné složky zajistí, aby se všichni evakuovaní dostali do bezpečí.
Důležité: Výzvu k evakuaci musíme uposlechnout a řídit se pokyny záchranných složek. Ochráníme tím nejen sebe, ale i zdraví a životy záchranných složek.
Osobní věci
Jídlo a pití
Oblečení a spaní
Elektronika
Zábava
Zdraví a hygiena
Žije v našem okolí někdo, kdo by mohl potřebovat pomoc?
Může to být člověk ve vyšším věku, s malými dětmi, s handicapem, nemocný nebo cizinec, který nerozumí dobře česky.
Zeptejme se ho, jestli mu můžeme s něčím pomoci.
V krizových situacích je vzájemná pomoc klíčová a může zachránit život. Společně jsme silnější a dokážeme překonat i ty nejtěžší výzvy.
V krizových situacích se dětem musíme věnovat ještě víc než jindy.
Děti potřebují chápat, co se děje, cítit naši podporu a vědět, co je čeká.
Díky tomu se s danou situací lépe vyrovnají.
V případě evakuace nezapomeňme připravit dítěti cedulku s adresou a kontaktem na blízkou osobu.
Do evakuačního zavazadla přibalme malou hračku.
V krizových situacích je důležité myslet i na psychickou pohodu.
Každý člověk může prožívat a potřebovat něco jiného.
Kde hledat pomoc?
Na webových stránkách www.opatruj.se najdeme jak důležité kontakty na krizové linky pro psychologickou pomoc, tak i řadu užitečných informací o péči o duševní zdraví.
Když někdo nejeví známky života a my známe základy první pomoci, můžeme mu život zachránit.
Proto je důležité umět ji poskytnout, a hlavně na nic nečekat.
Zvládne to každý z nás, pokud se nebojí převzít odpovědnost a jednat.
Jak zjistit, jestli je to vážné?
Pokud nevidíme, neslyšíme a necítíme dýchání, začneme stlačovat hrudník.
Důležité: V případě ohrožení života a zdraví vždy nejdřív volejme na tísňovou linku 155.
Pamatujme: Naším cílem je udržet člověka naživu do příjezdu záchranné služby
V případě ohrožení života a zdraví volejme na tísňové linky:
Aplikace Záchranka
Ať už se nacházíte kdekoliv, nikdy nevíte, co se může stát.
Záchranka je ve Vašem mobilním telefonu vždy připravena pro rychlé kontaktování zdravotnické záchranné služby nebo horské služby stiskem jediného tlačítka.
Navíc má řadu dalších chytrých funkcí a propojení, která Vám v nouzi pomohou.
Když se každý z nás připraví, ulehčíme tím práci integrovanému záchrannému systému, který se může soustředit na ty nejzranitelnější. Společná odpovědnost a sousedská pomoc jsou v krizových chvílích klíčem k úspěchu.
Zdroje: https://www.kraj-jihocesky.cz/cs/72-hodin-jak-se-pripravit-na-krizove-situace-spolecne-je-zvladnout, https://www.72h.gov.cz/cs, https://www.zachrankaapp.cz/ (externí odkazy)
Nezisková organizace Záchranný kruh (externí odkaz)
Jejími hlavními oblastmi působení jsou:
Hasičský záchranný sbor České Republiky (externí odkaz)
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy. Úkoly jednotlivých orgánů jsou například:
Zdroj: Hasičský záchranný sbor České republiky.
Obecní úřad
Malé Hradisko 60
798 49 Malé Hradisko
ID datové schránky:
juvawam
Tel.: +420 582 399 074
Mobil: +420 724 861 118
Podatelna:
starostamh@seznam.cz
Po, út:
9:00 - 17:00
Čtvrtek:
8:00 - 16:00
Pátek:
8:00 - 11:00